جراحی سر و گردن

جراحی سر و گردن : در سر و گردن عناصر حیاتی زیادی وجود دارند که این ناحیه را به نقاط حساس بدن تبدیل کرده اند به طوریکه وجود کوچکترین مشکلی در آن ها ممکن است برای افراد مشکلات زیادی را ایجاد نماید.

ساختمان و ساختار سر و گردن بسیار پیچیده بوده و به همین علت تشخیص بیماری هایی که در این نواحی ایجاد می شوند به تخصص و مهارت بسیار زیادی نیاز دارد.

مشکلات تیروئید، تومورهای بدخیم و خوش خیم، سینوس ها و عفونت ها از جمله بیماری های مربوط به سر و گردن هستند که برای درمان ها از روش جراحی سر و گردن استفاده می شود.

نشانه های ابتلا به بیماری های سر و گردن

• از رایج ترین علائم ابتلا به بیماری های سر و گردن، درد در صورت و ناحیه سر می باشد.
  • وجود برجستگی در ناحیه گردن و سر حتی اگر درد نداشته باشد ممکن است نشانه وجود بیماری های سر و گردن بوده و باید بررسی شود.
  • درد سینوس، دشواری در آشامیدن و خوردن، درد دهان، گلو درد، بی حسی ناشی از التهاب و دشواری حین صحبت کردن از دیگر علائم بارز ابتلا به این بیماری ها می باشند.

در صورت درد در این نواحی و هرگونه علائم غیرطبیعی هر چه سریع تر به یک پزشک خوب مراجعه و نسبت به درمان بیماری اقدام کنید زیرا درمان آن در مراحل ابتدایی بسیار راحت تر است.

دلایل بیماری های سر و گردن

دلایل بسیاری از عوامل ژنتیکی تا عوامل محیطی در بروز بیماری های سر و گردن موثر هستند که در ادامه تعدادی از آن ها را برای تان آورده ایم:

• عدم درمان به موقع بیماری ها و عفونت های ناشی از آن ها
  • اختلالات مادرزادی
  • ضربات شدید و محکم به سر و گردن
  • آسیب به عصب های نخاعی
  • پرکاری یا کم کاری تیروئید
  • استعمال سیگار و دخانیات
  • تورم مفاصل
  • تورم غدد لنفاوی

انوع جراحی سر و گردن

جراحی سر و گردن با توجه به مشکل موجود انواع مختلفی دارد که عبارتنداز:

• پاروتیدکتومی : وجود عفونت یا تومور در غده پاروتید دلیل این جراحی بوده و با انجام این عمل برداشته می شود.
  • پاراتیروئیدکتومی : در کنار غده تیروئید 4 غده بسیار کوچک وجود دارند که به آن ها پاراتیروئید گفته شده و وظیفه این غدد تولید هورمون هایی است که موجب تنظیم سطح کلسیم می شود.
  • تیروئیدکتومی : همه یا قسمتی از غده تیروئید با این جراحی برداشته می شود.
  • تیروئیدکتومی کم تهاجمی : برای انجام این روش برشی بسیار کوچک در ناحیه مورد نظر با هدف برداشتن همه یا یخشی از تیروئید ایجاد می شود.
  • مندیبولکتومی : با انجام این روش قسمتی از فک برداشته می شود.
  • بیوپسی یا نمونه گیری از توده های سر و گردن
  • جراحی غدد بزاقی