عمل جراحی لوزه

شایع ترین جراحی لوزه ، به علت تجمع سلول های ایمنی غدد لنفاوی رخ می دهد که تحت عنوان جراحی لوزه سوم شناخته می شود.

لوزه ، یکی از بخش های سیستم ایمنی بدن می باشد که از بدن در برابر میکروب ها دفاع می کند اما در صورت عدم وجود آن نیز در فرد مشکلی ایجاد نمی شود.

جراحی لوزه

محل قرار گیری لوزه ، در دو طرف عقب گلو می باشد ، لوزه سوم در ناحیه ای که بینی به گلو می رسد قرار دارد که بدون استفاده از ابزار مخصوص قابل مشاهده نمی باشد.

لوزه ها ، با افزایش سن کوچک می شوند بدین ترتیب اندازه لوزه در سنین کودکی بزرگ تر می باشد لازم به ذکر است لوزه بعد از 8 سالگی شروع به کوچک شدن می کند.

علائم لوزه سوم

در صورت بزرگی لوزه سوم ، در ابتدا تنها علائمی هم چون تورم و التهاب ، احساس درد در گلو ، خروپف ، گرفتگی بینی ،تنفس با دهان باز و غیره در افراد دیده می شود اما در صورتی که لوزه سوم پیشرفت کرده باشد بیمار دچار تجمع مایع در گوش میانی و کاهش شنوایی ، مشکل در تنفس از بینی و غیره می شود.

جراحي لوزه ، باید تحت نظر جراح و متخصص گوش و حلق و بینی انجام گیرد.

روش جراحی لوزه

جراحي لوزه ، یا بصورت آدنوئیدکتومی یعنی برداشتن لوزه سوم و یا آدنوتانسیلکتومی ( برداشتن لوزه سوم و لوزتین ) انجام می شود.

عمل لوزه

جراحی لوزه ، تحت بیهوشی عمومی انجام می گیرد و جراح در این جراحی اقدام به برداشتن لوزه می کند.

در اکثر مواقع جراحی لوزه به بیش از 40 دقیقه به طول نمی انجامد.

حرف زدن بعد از عمل لوزه

کسانی که جراحی لوزه انجام داده اند ، باید از حرف زدن زیاد در طول دروه نقاهت جراحی لوزه خوداری کرده و هم چنین با صدای بلند نیز صحبت نکنند. بهتر است غذای نرم مصرف شود و از غذاهای سفت همچون نان خشک و ته دیگ و…. پرهیز شود

سن عمل لوزه در کودکان

معمولا گفته می شود جراحی لوزه سوم از 3 ماهگی به بعد قابل انجام می باشد و جراحی لوزه های حلقی باید بعد از 3 سالگی انجام گیرد ؛  اما در صورت داشتن علائم همچون بزرگی لوزه ها که باعث تنفس با دهان باز ،گیر کردن غذا، عفونت مکرر لوزه ها( بیش از ۷ بار در سال) ،خروپف وغیره شود نیاز به جراحی میباشد. به طور کلی جراحي لوزه در سنین پایین تر آسان تر می باشد.

آیا عمل لوزه خطرناک است ؟

در صورتی که جراحي لوزه توسط متخصص گوش و حلق و بینی انجام گیرد و پزشک مورد نظر در این زمینه مهارت کافی داشته باشد ، جراحي لوزه جراحی خطرناکی نبوده و بعد از آن بیمار عوارضی نخواهد داشت.

مراقبت های بعد از جراحی لوزه

در ذیل به دستورالعمل ها و مراقبت هایی اشاره شده است که رعایت آن ها موجب حاصل شدن نتایج هرچه بهتر از این عمل جراحی برای فرد می شود. لذا در انجام و رعایت آن ها به هیچ عنوان کوتاهی نکنید.

مهم ترین نکات مراقبتی بعد از عمل لوزه عبارتنداز:

• از انجام ورزش ها و فعالیت های بدنی شدید به مدت 12 تا 14 ساعت اجتناب نمایید.
  • بعد از انجام این عمل جراحی مانعی برای استحمام وجود ندارد.
  • دهان خود را به طور مرتب و با استفاده از سرم شستشو بشویید.
  • خوردن و آشامیدن را برای 6 ساعت بعد از جراحی کنار بگذارید.
  • توصیه دکتر علی شعبانی به بیمار این است که در مجاورت خود یک دستگاه بخور سرد قرار دهد.
  • مصرف آسپرین و سایر داروهای رقیق کننده خون که موجب افزایش احتمال خونریزی می شوند را برای 14 روز بعد از عمل لوزه قطع نمایید.

دیگر مراقبت های بعد از جراحـی لوزه :

• تا 2 روز بعد از عمل جراحی از سرفه و صاف نمودن گلو به طور مکرر اجتناب کنید.
  • به مدت 2 تا 3 روز در منزل مانده و استراحت نمایید. اما این استراحت نباید به طور مطلق باشد زیرا ممکن است موجب بروز یبوست در شما و حتی لخته شدن خون در پاهای تان شود.
  • لازم است تا برای حدود 10 روز بعد از عمل فقط از غذاهای نرم و مایعات استفاده کنید.
  • به هیچ عنوان برای حدود 2 هفته بعد از جراحی اقدام به مصرف نان تست، پفک، غذاهای داغ، چیپس، غذاهای اسیدی و حاوی ادویه فراوان و به طور کلی هرگونه غذای سفت و ترد نکنید.
  • از جمله موادی که مصرف آن ها می تواند در روند بهبود شما تاثیر مثبت بگذارد می توان به بستنی، شیر سرد، جویدن آدامس که موجب ترشح بزاق می شود، ژله و آب ولرم اشاره نمود.
  • به هیچ عنوان اقدام به مصرف سیگار نکرده و به میزان زیاد آب بنوشید.

هزینه جراحی لوزه

هزینه جراحی لوزه ، بر حسب کد عمل جراحی و تعرفه وزارت بهداشت میباشد و البته بستگی به بیمارستان نیز دارد.