جراحی لوزه

شایع ترین جراحی لوزه ، به علت تجمع سلول های ایمنی غدد لنفاوی رخ می دهد که تحت عنوان جراحی لوزه سوم شناخته می شود.

لوزه ، یکی از بخش های سیستم ایمنی بدن می باشد که از بدن در برابر میکروب ها دفاع می کند اما در صورت عدم وجود آن نیز در فرد مشکلی ایجاد نمی شود.

جراحی لوزه

محل قرار گیری لوزه ، در دو طرف عقب گلو می باشد ، لوزه سوم در ناحیه ای که بینی به گلو می رسد قرار دارد که بدون استفاده از ابزار مخصوص قابل مشاهده نمی باشد.

لوزه ها ، با افزایش سن کوچک می شوند بدین ترتیب اندازه لوزه در سنین کودکی بزرگ تر می باشد لازم به ذکر است لوزه بعد از 8 سالگی شروع به کوچک شدن می کند.

علائم لوزه سوم

در صورت بزرگی لوزه سوم ، در ابتدا تنها علائمی هم چون تورم و التهاب ، احساس درد در گلو ، خروپف ، گرفتگی بینی ،تنفس با دهان باز و غیره در افراد دیده می شود اما در صورتی که لوزه سوم پیشرفت کرده باشد بیمار دچار تجمع مایع در گوش میانی و کاهش شنوایی ، مشکل در تنفس از بینی و غیره می شود.

جراحی لوزه ، باید تحت نظر جراح و متخصص گوش و حلق و بینی انجام گیرد.

روش جراحی لوزه

جراحی لوزه ، یا بصورت آدنوئیدکتومی یعنی برداشتن لوزه سوم و یا آدنوتانسیلکتومی ( برداشتن لوزه سوم و لوزتین ) انجام می شود.

عمل لوزه

جراحی لوزه ، تحت بیهوشی عمومی انجام می گیرد و جراح در این جراحی اقدام به برداشتن لوزه می کند.

در اکثر مواقع جراحی لوزه به بیش از 40 دقیقه به طول نمی انجامد.

حرف زدن بعد از عمل لوزه

کسانی که جراحی لوزه انجام داده اند ، باید از حرف زدن زیاد در طول دروه نقاهت جراحی لوزه خوداری کرده و هم چنین با صدای بلند نیز صحبت نکنند. بهتر است غذای نرم مصرف شود و از غذاهای سفت همچون نان خشک و ته دیگ و…. پرهیز شود

سن عمل لوزه در کودکان

معمولا گفته می شود جراحی لوزه سوم از 3 ماهگی به بعد قابل انجام می باشد و جراحی لوزه های حلقی باید بعد از 3 سالگی انجام گیرد ؛  اما در صورت داشتن علائم همچون بزرگی لوزه ها که باعث تنفس با دهان باز ،گیر کردن غذا، عفونت مکرر لوزه ها( بیش از ۷ بار در سال) ،خروپف وغیره شود نیاز به جراحی میباشد. به طور کلی جراحی لوزه در سنین پایین تر آسان تر می باشد.

آیا عمل لوزه خطرناک است ؟

در صورتی که جراحی لوزه توسط متخصص گوش و حلق و بینی انجام گیرد و پزشک مورد نظر در این زمینه مهارت کافی داشته باشد ، جراحی لوزه جراحی خطرناکی نبوده و بعد از آن بیمار عوارضی نخواهد داشت.

هزینه جراحی لوزه

هزینه جراحی لوزه ، بر حسب کد عمل جراحی و تعرفه وزارت بهداشت میباشد و البته بستگی به بیمارستان نیز دارد.

یازده + 7 =