پولیپ بینی

به توده های بدون درد، نرم و غیرسرطانی که محل رشد آن ها در سینوس یا لایه پوششی کانال هوایی بینی می باشد، پولیپ بینی می گویند.

بروز این توده ها معمولاً ناشی از حساسیت های دارویی، آلرژی، التهابات مزمن یا اختلالات ایمنی بوده و از نظر ظاهری همانند خوشه انگور و آویزان هستند.

در رابطه با خطرناک بودن پولیپ های بینی باید گفت که پولیپ های کوچک علائمی در فرد ایجاد نمی کنند اما برخی از پولیپ ها که حجم بزرگتری دارند قادر به مسدود نمودن مجاری بینی و ایجاد مشکلات تنفسی برای افراد هستند.

احتمال ایجاد پولیپ در بینی تمام افراد وجود دارد ولی بروز آن در میان بزرگسالان شایع تر از دیگر گروه های سنی می باشد.

پولیپ بینی

علائم پولیپ بینی چیست؟

نشانه های زیر را می توان شایع ترین علائم مشترک در میان افرادی که در بینی خود پولیپ دارند معرفی کرد:

• گرفتگی مداوم بینی
  • از دست رفتن یا کاهش حس چشایی
  • آبریزش از قسمت عقب بینی
  • سردرد یا درد صورت
  • عدم وجود یا کاهش حس بویایی

عوارض و مشکلات ناشی از پولیپ بینی

همانطور که گفتیم پولیـپ بینی موجب مسدود شدن راه جریان طبیعی هوا و جمع شدن مایع شده و ممکن است باعث ایجاد مشکلات زیر در افراد شود:

• گرفتگی آپنه خواب
  • عفونت سینوزیت

چگونه می توان از بروز پولیـپ بینی پیشگیری کرد؟

1. رعایت بهداشت فردی
  2. استفاده از شوینده های بینی
  3. پرهیز و دوری از محرک های بینی

نحوه تشخیص پولیـپ بینی

برای تشخیص پولیـپ های بینی پزشک معاینه ساده ای را با استفاده از چراغ قوه مخصوص بر روی بینی انجام داده و در صورت وجود توده آن را مشاهده خواهد کرد.

البته در برخی موارد پولیـپ ها در اعماق بینی بوده و با معاینه ساده مشخص نخواهند شد که در چنین وضعیتی پزشک از روش آندوسکوپی بینی استفاده کرده و از وجود یا عدم وجود پولیپ در بینی اطمینان حاصل خواهد کرد.

برای انجام آندوسکوپی بینی پزشک از ابزاری که بسیار انعطاف پذیر و نازک بوده و در انتهای خود دوربین و چراغ کوچکی دارد استفاده نموده، آن را وارد سوراخ های بینی می کند و به این ترتیب به بررسی وضعیت پولیـپ بینی می پردازد.

سی تی اسکن یا ام آر آی از دیگر روش های تشخیصی پوليپ بيني می باشد که شایع نبوده و در برخی موراد خاص به کار می رود.

درمان پولیـپ بینی

روش های بسیاری همچون استفاده از دارو، اسپری و غیره برای درمان پوليپ بيني وجود دارند که اغلب آن ها موقتی بوده و بعد از درمان، توده ها دوباره ظاهر خواهند شد.

بهترین روش برای درمان و حذف این توده ها جراحی است.