جرم گوش

جرم گوش که در اصطلاح پزشکی از آن به نام سرومن یاد می شود ماده ای روغنی و زرد رنگ است که به طور طبیعی در گوش افراد وجود دارد. وجود این ماده به اندازه معمول و طبیعی نه تنها مشکل خاصی را برای افراد به دنبال نخواهد داشت بلکه از گوش در برابر حشرات، مواد خارجی، گرد و غبار و میکرو ارگانیزم ها حفاظت کرده و از این جهت بسیار لازم و ضروری است. با مطالعه مقاله تهیه شده توسط دکتر علی شعبانی می توانید با این عارضه مربوط به گوش بیشتر اشنا شوید.

جرم گوش

انواع مختلف جرم های گوش و عوامل تاثیر گذار در بروز آن ها

سرومن آبکی: گاهی اوقات ممکن است در زمان تعریق ، مقدار زیادی از آن وارد مجاری گوش شود و یا فرد به عفونت مبتلا شود ، در این مواقع جرم داخل گوش آبکی و سبز رنگ شده که به آن سرومن آبکی نیز گفته می شود.

سرومن خشک: در صورتی که فرد مبتلا به انواع بیماری های پوستی باشد و یا چربی ضروری در بدن آن ها به مقدار کافی تولید نشود سرومن خشک خواهد بود.

پوسته پوسته: عارضه پوسته پوسته شدن جرم گوش در افراد با سنین بالا و به علت کم کاری غدد به این شکل خواهد بود.

بوی تند جرم گوش: ممکن است افراد به عفونت مجاری میانی گوش مبتلا شوند ، که جرم حاصل از آن با بویی تند همراه می باشد که در این مواقع با مراجعه پزشک خوب و ماهر در بابل می توانید آن را درمان کنید.

جرم و لکه های خونی: اگر پرده گوش آسیب ببیند ، جرم با لکه هایی از خون خارج خواهد شد که در صورت عدم درمان آن ممکن است فرد به بیمارای دیگری نیز ابتلا پیدا کند.

خاکستری: با ورود گردو غبار داخل گوش ، رنگ جرم  به خاکستری در آمده که به هیچ عنوان نگران کننده و خطرناک نمی باشد.

مشکی: این نوع جرم گوش به رنگ مشکی با عفونت های قارچی همراه است که افراد باید در اولین فرصت به جراح گوش مراجعه کنند تا در مان این عارضه آغاز شود.

سفید: میزان آهن ، مس و ویتامین های بدنتان کمتر از حد نرمال باشد ، جرم گوش های شما به رنگ سفید خواهد بود ، که با رعایت تغذیه و جذب این ویتامین ها می توانید ان را درمان کنید تا به حالت طبیعی باز گردد.

علائم وجود جـرم گوش چیست؟

1. داشتن سرگیجه
  2. احساس وزوز در گوش ها
  3. احساس بم شدن گوش و پرشدگی آن
  4. احساس درد شدید در گوش ها به خصوص بعد از استحمام

آیا جرم گوش می تواند موجب کاهش شنوایی شود؟

تولید جـرم در برخی از افراد کمی بیشتر از حد طبیعی است که در چنین حالتی به طور خودبخودی از گوش ها خارج می شود. در برخی دیگر، تولید جرم بسیار بیشتر از حد نرمال بوده و به موجب آن کانال گوش بسته شده و این امر برای او افت شنوایی را به دنبال خواهد داشت. لازم به ذکر است که این افت شنوایی به معنی کاهش میزان شنوایی شخص در سیستم عضبی او نبوده، با خارج نمودن و پاک کردن جرم از داخل گوش برطرف خواهد شد. اگر پاک کردن جـرم از گوش ها توسط خود افراد انجام شود امکان وارد شدن آسیب به پرده گوش آن ها وجود دارد لذا بهتر است برای انجام این کار به یک پزشک متبحر و مجرب در بابل مراجعه کنید.

خطرات پاک کردن جـرم از گوش توسط خود فرد چیست؟

• امکان عفونت گوش
  • امکان پاره شدن پرده گوش
  • امکان ایجاد خراش در کانال گوش

نحوه پاک کردن جـرم گوش

بهترین پزشک در بابل بعد معاینه ، در صورت وجود جـرم گوش با ساکشن زیر دید مستقیم، خارج میشود ، در صورت عدم انتخاب پزشک مجرب ممکن است جـرم به طور کامل از گوش ها پاک نشده  و یا باعث اسیب و مشکلات متعددی برای فرد به دنبال داشته باشد.

در صورتی که جرم گوش درمان نشده و تخلیه نشود چه مشکلاتی به وجود می آید؟

در صورتی که جرم گوش شما بیش از حد انباشته شود و برای درمان و رفع آن اقدامی نکنید، علائم و مشکلاتی که در اثر جرم گوش به وجود آمده اند به مرور بدتر و شدیدتر خواهند شد.
این علائم و نشانه ها عبارتند از کاهش شنوایی، تحریک گوش، وزوز گوش و سایر مسائل است. تجمع جرم گوش نیز ممکن است دیدن و معاینه داخل گوش را دشوار کرده و منجر به عدم تشخیص مشکلات مختلف می شود.

عوامل خطر:

این بیماری ممکن است هرکسی را درگبر خود کند. اما بر اساس آمار حدود 10 درصد از کودکان و 5 درصد از بزرگسالان به این بیماری مبتلا هستنند.
به طور خلاصه این مشکل در افرادی که ویژگی های زیر را دارند، شایع تر است:

1. از سمعک، گوش گیر شنا یا هنزفری و هدفون استفاده می کنند.
  2. موهای زائد گوششان زیاد است.
  3. به بیماری های پوستی خاص مانند اگزما مبتلا هستند.
  4. از گوش پاک کن یا وسایل دیگر که در گوش قرار می گیرند به طور مکرر استفاده می کنند.
  5. بالای 55 سال سن دارند.
  6. ناتوانی های رشدی دارند.
  7. کانال های گوش بد شکلی دارند که روند حذف طبیعی جرم گوش را مختل می کند.

چگونه می توان مانع تجمع جرم گوش شد؟

برای تمیز کردن گوش خود، چیزی را وارد گوش خود نکنید. اگر از گوش پاک کن استفاده می کنید، تنها قسمت های بیرونی گوش خود را با آن تمیز کنید .در صورتی که سالیانه یک تا دو مرتبه برای تخلیه جرم گوش خود به پزشک متخصص مراجعه می کنید ، می توانید از او در مورد نحوه درست و صحیح مراقبت از گوش خود راهنمایی بگیرید تا با توجه به شرایط و وضعیت سلامت شما، راهنمایی هایی دقیق به شما ارائه کند.

نشانه های انواع رنگ جرم گوش

رنگ جرم موجود در گوش ممکن است نشانه ‌ای از مشکلات مختلف باشد. زیرا رنگ و نوع جرم به اطلاعات مفیدی در مورد وضعیت گوش اشاره می کند. در زیر تعدادی از موارد ممکن برای رنگ جرم گوش و معنای آنها آورده شده است که به توضیح ان ها می پردازیم :

رنگ سفید یا شفاف : ممکن است این رنگ به نشانه مواد چرب و ترشحات طبیعی گوش باشد. این مواد به منظور پاکسازی و حفظ رطوبت گوش ایجاد می ‌شوند.

رنگ زرد یا قهوه‌ ای : این رنگ ممکن است ناشی از تراکم مواد چرب در گوش یا حتی حضور خاک و آلرژن‌ها باشد.

رنگ سبز: در صورت مشاهده این رنگ باید بدانید که مشکلی وجود دارد ، زیرا ممکن است نشانگر عفونت باکتریایی باشد ، به ویژه اگر همراه با علائمی نظیر درد گوش یا تب باشد. از این رو می بایست سریعا به پزشک مراجعه نمایید.

رنگ خونی : اگر جرم دارای رنگ خونی باشد ، ممکن است ناشی از آسیب ، التهاب و یا مشکل گوش باشد. در هر صورت ، اگر شما یا فردی دیگر تغییرات رنگ جرم گوش را با علائم دیگری از قبیل درد ، سرگیجه یا کاهش شنوایی دارید ، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. پزشک در این مواقع می ‌تواند با بررسی دقیق و انجام تست‌های لازم ، علت این تغییرات را تشخیص دهد و درمان مناسب را تجویز کند.

آیا جرم گوش کودکان را باید پزشک خارج کند؟

اگر در گوش کودک جرم مشاهده شود که به همران آن علائمی نظیر درد ، سرگیجه ، گوش درد یا کاهش شنوایی داشته باشد ، بهتر است که به پزشک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه شود تا علل وقوع این ناراحتی بررسی شده و گوش به صورت صحیح و ایمن پاک سازی شود. زیرا در این زمان اگر این فرآیند حساس ، به نادرستی انجام شود ، ممکن است به گوش صدمه وارد شود. پزشک با استفاده از ابزارها و تکنیک‌های خاص ، می ‌تواند جرم را به ‌طور ایمن و کامل پاک کند. از این رو ، تا زمان مراجعه به پزشک ، تلاش برای پاکسازی جرم گوش با وسایل نادرست توصیه نمی ‌شود ، زیرا این اقدام باعث فشار ، تجمع بیشتر جرم و حتی آسیب به گوش می شود.

چه زمانی باید به پزشک متخصص مراجعه کنیم؟

چنانچه علائم و مشکلات مختلفی که حکایت از تجمع جرم گوش داشتند در شما بروز کردند، مانند درد گوش، خارش، وزوز گوش، سرگیجه، کاهش شنوایی یا احساس پری گوش حتما با پزشک مطرح کنید.
در صورت بروز هر یک از عوامل و مشکلات زیر فورا به پزشک گوش و حلق و بینی خوب مراجعه کنید:

• تب.
  • گوش دردی که از بین نمی رود.
  • خروج ترشحاتی از گوش
  • بوی بدی از گوش استشمام می کردید.
تماس با دکتر